Skyteblogg
  • Hjem
  • Pistolbloggen
  • Riflebloggen
  • Jaktbloggen
  • Matbloggen
  • Mine våpen
    • Browning X-bolt
    • Walther GSP
    • CZ SP-01 Shadow
    • Franchi Falconet
    • Ruger Precision Rifle
    • AR 15

Pølsetesting

16/11/2015

0 kommentarer

 
Testing er en vital del av all matlaging, og i  dag var det tid for å teste pølsene. Vi spiser egentlig ikke så mye pølser, men når jeg en sjelden gang lager meg pølser til lunsj pleier jeg bare å koke de, selv om jeg vet at pølser egentlig skal trekke. Men denne gangen gjorde jeg det ordentlig. Det ble poteter og gulrotstuing til, og til å være første forsøk var pølsene egentlig helt greie. Litt mye salt og litt lite av andre krydder, så det smakte egentlig veldig lite. Til neste gang blir det en litt mindre batch, men med diverse krydder.
Bilde
0 kommentarer

Pølser!

14/11/2015

0 kommentarer

 
Bestemte meg tidligere i år for at denne høsten skulle jeg prøve å lage pølser for første gang. Vi tok med oss en ekstra kalv bare for at jeg skulle få utfolde meg helt og holdent, så det ble en god del kjøttdeig. Fikk tilsendt en oppskrift, men den ble så ufattelig salt at jeg måtte ha litt mer kjøtt i. Så den første batchen ble ikke 1 kg som først tenkt, men 2 kg. Med spekk ble det litt over 2,5 kg totalt. Måtte smake på en liten bit før jeg laget pølsene, men selve pølsene har jeg ikke smakt enda. Mulig det blir en testing i morgen bare for å sjekke.
Bilde
Bilde
0 kommentarer

November 05th, 2015

5/11/2015

0 kommentarer

 
Våknet opp ti lden herlige lukten av kjøtt i leiligheten. Etter å ha spist frokost og satt på TVn så jeg har litt bakgrunnsstøy satte jeg i gang. Før jeg dro til hengeren for å ta kalven måtte kolla finparteres. To lår, nakken, sidene og ryggen må ordnes. Lårene ble som vanlig deles opp i de respektige biffer og steker, nakken ble nok mest kjøttdeig, og sidene skal vi prøve som spareribs. Ryggen ble delt opp i litt carre og litt ren ytrefilet. Etter det var det tid for kalven, og jeg dro til hengeren. Denne gangen hadde jeg også med meg diverse utstyr til å vaske hengeren med, det trengtes. Tok heldigvis bare noen timer å skjære ned kalven, så var det hjem igjen for finpartering. Mye kjøttdeig ble laget, en god del grytekjøtt, og kalven ble delt i en sadel også. Blir mye morsomt å prøve fram til neste høst. I morgen er det mye mulig det blir testing av pølselaging, men det kan hende bare blir en liten prøve, siden jeg ikke fikk tak i nok flesk til mer enn 1 kg med pølser. Men det problemet tar jeg når det kommer.
Bilde
Bilde
0 kommentarer

Partering 2015 del 1

4/11/2015

0 kommentarer

 
 Kjøttet har nå hengt i en uke og fått mørnet seg, og begge hjortene er godt ferdige nå. Jeg har fri både i dag og i morgen, og planen var at jeg skulle ta det jeg klarte på de to dagene, så skulle vi ta resten i dag hjemme. Hjortene henger til mørning i tilhengeren til skytterlaget, ca 30 min kjøring fra der vi bor. Etter å ha stoppet på vegen for å kjøpe engangshansker og noe å spise kom jeg frem, til en liten overraskelse. Begge dyrene var mer eller mindre dekket med mugg. Jeg sjekket kjøttet på mandagen (to dager siden) og da var det helt fint, så det er heldigvis bare fersk mugg som ikke har rukket å sette seg i selve kjøttet. Det finnes mange råd for dette, vi valgte eddikvann. Bland blank eddig i vann, bruk en ren klut og tørk av hjortene. Eddik setter ikke smak på kjøttet, så det er greit å bruke det. Vi fant ut at dette var noe vi måtte finne ut av i felleskap, så jeg ventet til etter at JW var ferdig på jobb, så dro vi i lag. Måtte kjøpe en ny bøtte; den vi har er brukt til å vaske patronhylser i, og dermed ikke den reneste som finnes. Mens JW vasket av hjortene begynte jeg på bogen på kolla. Innen JW var ferdig med vasking var jeg godt over halvferdig, og da jeg var ferdig med alle 4 bogene hadde JW skjært vekk alle skuddskader, så vi var godt i gang. Ellers ble kolla grovpartert, og ligger i skrivende stund til lufting over diverse bokser i flere deler hjemme i leiligheten. Kalven henger igjen i tilhengeren, jeg skal oppover dit i morgen tidlig etter at jeg har finpartert kolla, så får jeg se hvor langt jeg kommer da. Dessuten må grytekjøtt deles opp og kjøttdeig kværnes. Mulig det blir en lang dag i morgen også.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
0 kommentarer

Hjortefondue

1/11/2015

0 kommentarer

 
Ikke første gangen vi har dette, men tenkte jeg skulle bare skrive en liten post om det. Fondue har vi hatt hjemme i Tromsø så lenge jeg kan huske, i forskjellige former. Ikke ostefondue, det har mamma og pappa prøvd, og vi fikk klar beskjed om at det ikke skulle gjentas.
Uansett, fondue er fantastisk godt, og den kan varieres på utallige måter. Jeg og JW hadde ren hjort, men jeg har også spist kjøttfondue med diverse typer kjøtt, viltfondue med viltkjøtt, og sjømatfondue med skjell og reker osv. Fondue er veldig enkelt å lage. Fonduegryte med tilhørende gafler er et must, ellers  pleier vi også å kjøpe et sausesett med seks sauser spesielt til fondue. Vi har også salat og potetsalat til.
Bilde
0 kommentarer

    Matbloggen

    Denne bloggen omhandler alt av mat som har med jakt å gjøre. I det siste også tilbehør fra soppjakt, bærjakt og andre godsaker fra naturen.

    Arkiv

    september 2025
    Kan 2025
    november 2024
    Kan 2024
    november 2023
    november 2022
    oktober 2021
    oktober 2016
    september 2016
    mars 2016
    februar 2016
    januar 2016
    desember 2015
    november 2015
    oktober 2015
    mars 2015
    januar 2015
    desember 2014
    oktober 2014
    september 2014

    Kategorier

    Alle
    Fugl
    Hare
    Hjort
    Info
    Innmat
    Partering
    Rype
    Sank
    Skarv
    Sopp
    Tilbehør
    Tilbehør

skyteblogg.no